E-commerce w Polsce rozwija się coraz pewniej. Zgodnie z danymi uzyskanymi z badań przeprowadzonych przez agencję Gemius w 2021 roku, aż 77% Polaków, którzy dokonują zakupów, korzysta z internetu jako kanału sprzedaży.
E-commerce w Polsce
W 2021 roku szacowano wartość polskiego rynku e-commerce na poziomie 92 mld złotych. Wówczas wartość rynków Niemiec i Francji wynosiła odpowiednio 100 mld i 120 mld euro. Pokazuje to znaczną przewagę w porównaniu z rodzimym rynkiem. Zgodnie z prognozami ekonomistów z PwC z 2021 roku, wartość polskiego handlu elektronicznego osiągnie kwotę 162 mld złotych w 2026 roku. Również PwC szacowało, że wartość całkowitej sprzedaży online miało wynieść 105 mld złotych w 2022 roku. Gemius, wraz z PBI oraz IAB Polska przygotowali badanie dotyczące rynku e-commerce. Projekt został zrealizowany w 2022 roku, a dane zbierane były w okresie 9-15 czerwca. Przeprowadzona analiza obejmowała wywiady, które zostały przeprowadzone wśród 1559 internautów w wieku powyżej 15 lat. Badanie miało na celu zbadanie postaw, zwyczajów oraz motywacji związanych z dokonywaniem zakupów online.
Jak podaje raport 77% wszystkich objętych badaniem dokonywało zakupów online. Odsetek ten ustabilizował się. Warto nadmienić, że poprzednie badania były przeprowadzane w czasie pandemii, co ma ogólny wpływ wynik raportów. Badanie obrazuje, że osoby zamieszkujące duże miasta, posiadające wyższe wykształcenie oraz z dobrą sytuacją finansową gospodarstwa, częściej dokonują zakupów online. 52% z tych osób to kobiety. Wszyscy objęci badaniem posiadają bardzo pozytywną opinię o zakupach online. Uległa ona niewielkiej poprawie w stosunku do poprzedniego badania. Kupowanie przez internet jest przede wszystkim uważane za oferujące większe możliwość wyboru. Kolejnym ułatwianiem, które wskazywane było przez respondentów, jest większa wygoda i łatwiejsza obsługa klienta.

Co i jak internauci kupowali?
Co najmniej połowa osób dokonujących zakupów online najczęściej decyduje się na zakup odzieży (w tym dodatków i akcesoriów), obuwia, kosmetyków i perfum, książek, płyt, filmów, produktów farmaceutycznych, sprzętu RTV/AGD oraz odzieży sportowej. To najpopularniejsze kategorie produktów, które są kupowane przez internautów w sieci. Z badania wynika, że mężczyźni częściej decydowali się na zakupienie online sprzętu RTV/AGD, telefonów, smartfonów i akcesoriów, oraz części samochodowych. Kolejne w rankingu były: sprzęt i oprogramowania komputerowego, gry oraz artykuły dla kolekcjonerów. Z kolei osoby w wieku 25-49 lat stosunkowo częściej niż pozostałe grupy decydowały się na zakupienie produktów z większości kategorii. Trzy czwarte kupujących online preferuje polskie strony internetowe. Natomiast ponad 32% decyduje się na zakupy za granicą. Wśród użytkowników internetowych, zarówno na polskich, jak i zagranicznych stronach, dominują osoby z wyższym wykształceniem, o dochodzie w gospodarstwie domowym powyżej 8000 zł oraz zamieszkujące największe miasta.
Najczęściej wybieraną formą dostawy jest przesyłomat. 81% kupujących online deklaruje, że najczęściej korzysta z urządzeń do odbierania paczek. Dostawa kurierem cieszy się mniejszą popularnością. Wybiera ją nieco ponad 40% e-konsumentów. Dodatkowo, korzystanie z przesyłomatów jest najbardziej motywujące do zakupów online. Respondenci wskazali darmową dostawę do domu z możliwością darmowego wniesienia za najbardziej motywującą formę dodatkowej dostawy. Tego typu dostawa uzyskała w badaniu wynik na poziomie 88%. Kolejne miejsca zajęły: błyskawiczna dostawa do domu (83%) oraz dostawa w weekend (75%). Dostawa przyjazna środowisku okazała się szczególnie motywująca dla kobiet i osób w wieku 15-24 lat, co potwierdza wyniki poprzedniego badania. Trzy najważniejsze czynniki wpływające na decyzje internautów, co do wyboru miejsca dokonywania zakupów online, pozostały niezmienione. Najważniejsza jest atrakcyjna cena produktów (wskazana przez 47% badanych), a także niskie koszty przesyłki i wcześniejsze pozytywne doświadczenia z zakupami. Na czwartym miejscu, wskazane przez 28% badanych, znajdują się atrakcyjne promocje i oferty specjalne.

E-commerce w Polsce: 10 lat minęło jak jeden dzień
Izba Gospodarki Elektronicznej przygotowała raport podsumowujący dekadę polskiego e-commerce. Jak możemy przeczytać w publikacji w ciągu dekady odsetek internautów dokonujących zakupów online niemal się podwoił, z 45% do 87%. 96% klientów jest świadomych powodów, dla których dokonują takich transakcji. Średnio wymieniają ponad dwa atuty cyfrowych zakupów, które na to wpływają. IGE przewidywała, że wartość B2C i B2B, miała osiągnąć łącznie 850 mld zł na koniec 2022 roku. Jak możemy wyczytać z raportu statystyczny internauta korzysta z 3,8 urządzeń z dostępem do sieci w celach związanych z zakupami. To stanowi trzykrotny wzrost w porównaniu z sytuacją sprzed 10 lat. Ponad połowa, bo 58% Polaków, uważa, że najbardziej korzystnym sposobem dokonywania zakupów jest zakupienie ich przez internet.
Inną ciekawą informacją zawartą w raporcie jest informacja o liczbie sprzedających. W Polsce aż 150 tysięcy przedsiębiorców sprzedaje swoje produkty i usługi za pośrednictwem Internetu. Używają do tego celu własnych stron internetowych, kont firmowych na najpopularniejszym marketplace o lub działając wyłącznie na tej platformie. Wzrost popularności e-commercie związany jest z lepszym dostępem do internetu. Od 2012 roku liczba gospodarstw w Polsce mających dostęp do Internetu wzrosła z 60% do 96,2% w 2021 roku. Kolejną ciekawą informacją jest fakt, że wartość rynku e-commerce B2C wzrosła pięciokrotnie, a wartość rynku e-commerce B2B wzrosła 3,5-krotnie. Autorzy raportu zaobserwowali trzykrotny wzrost udziału sprzedaży cyfrowej w sprzedaży detalicznej ogółem. Raport podaje, że w minionej dekadzie nastąpił wzrost w liczbie e-sklepów, które są zoptymalizowane lub stworzone specjalnie dla urządzeń mobilnych. Popularne stały się technologie dedykowane dla e-sklepów oraz tworzenie sklepów internetowych na podstawie profesjonalnych rozwiązań typu open source lub SaaS.

E-commerce w Polsce: Obraz polskich klientów w internecie
Badanie Izby Gospodarki Elektronicznej obrazuje również polskiego konsumenta w interncie. 84% Polaków regularnie korzysta z internetu, co stanowi wzrost o 11% w ciągu ostatnich czterech lat. Wówczas liczba ta wynosiła 73%. Niecałe 2% użytkowników internetu deklaruje korzystanie z niego rzadziej niż raz w tygodniu. W 2013 roku główną rolę w generowaniu ruchu w internecie odgrywały komputery stacjonarne lub laptopy (łącznie). Urządzenia mobilne, w tym smartfony, generowały wówczas tylko 10,1% ruchu w Internecie, z czego smartfony stanowiły 7,5%. Na początku 2022 roku sytuacja uległa zmianie – w Polsce urządzenia mobilne generowały już 54% ruchu w sieci (globalnie 57%). BIG podaje również, że sytuacja materialna kupujących w sieci uległa poprawie. W 2013 roku 63% konsumentów oceniło swoją sytuację jako średnią, a 29% jako dobrą. W 2022 roku odsetek konsumentów określających swoją sytuację jako średnią zmniejszył się do 53%, natomiast odsetek tych, którzy uważają swoją sytuację za dobrą, wzrósł do 40%.
Liczba różnorodnych obaw związanych z zakupami w internecie spadła trzykrotnie, podczas gdy liczba wskazywanych zalet e-commerce wzrosła. Autorzy raportu zaobserwowali również wyrównanie poziomu korzystania z Internetu w celach zakupowych w różnych częściach Polski. Chociaż w województwach mazowieckim i śląskim nadal jest ono o 4 punkty procentowe wyższe. Polski e-commerce zanotował istotny wzrost liczby osób w wieku podeszłym oraz mieszkańców obszarów wiejskich, którzy zaczęli korzystać z zakupów internetowych. W ciągu dekady liczba e-kupujących, którzy dokonują zakupów w sklepach i na platformach zagranicznych, wzrosła trzykrotnie. W kluczowych kategoriach, takich jak moda, uroda, elektronika, dom i ogród, nastąpił wzrost wartości średniego koszyka zakupowego. Deklarowane wartości koszyków cyfrowych zbliżyły się do tych realizowanych w sklepach stacjonarnych.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat czym jest Cross – border w logistyce? Zapraszamy do zapoznania się z kolejnym tekstem na blogu Świata Przesyłek.