Jakie zmiany na rynku e-commerce w 2023 r. będziemy obserwować? Co się zmieni? Na co sprzedawcy i kupujący powinni zwrócić uwagę?
Table of Contents
Od 2023 roku obowiązywać ma nowy zestaw przepisów odnoszących się do e-commerce. Jest to pokłosie dyrektywy Rady Unii Europejskiej, a dokładniej dyrektywa DAC7 z dnia 21.03.2021 roku i określonej numerem 2021/514. Ma ona na celu poprawę współpracy administracyjnej w zakresie podatków między państwami członkowskimi Unii Europejskiej.
Zmiany na rynku e-commerce - nowe obowiązki w 2023 roku
Zarządcy marketplace’ów, wedle dyrektywy DAC7, zobowiązani są do tworzenia wykazów sprzedawców i transakcji. Również w zakresie obowiązków platform cyfrowych znajdzie się konieczność zawiadamiania sprzedawców o charakterze gromadzonych danych na ich temat. Zestawienie musi również zawierać adnotacje na temat nieruchomości, które są wynajmowane na obszarze UE. Marketplace’y oprócz informacji jak imię, nazwisko, nazwa firmy i NIP, muszą rejestrować również informację jak kraj rezydencji podatkowej danego sprzedawcy. Następną informacją do katalogowania jest sumaryczna liczba transakcji sprzedawcy, jak i również kwartalne wynagrodzenie.
Kolejną zmianą na rynku e-commerce jest ochrona danych osobowych i RODO. Warto zwrócić uwagę, że powinność ta nie obejmuje sprzedawców, którzy zrealizowali mniej 30 kontraktów sprzedaży, lub zarobili poniżej 2000 €. Głównym powodem wprowadzania dyrektywy DAC 7 jest uszczelnienie branży e-commerce. Nowe reguły nie odnoszą się tylko i wyłącznie do e-hamdlu, ale również przykładowo do najmu mieszkań czy świadczenia usług. Podmioty, które nie będą respektować nowych przepisów narażają się na dotkliwe kary – od 100 tysięcy do 5 mln złotych.

Kolejne zmiany na rynku e-commerce
Nowa dyrektywa (zwana też dyrektywą Omnibus) wymusza również inne zmiany. Zmiana na rynku e-commerce umacnia i unifikuje przepisy ochrony konsumentów, a także powiększa świadomość konsumencką. Kolejną zmianą, która wchodzi w życie, jest informowanie o cenach produktów i usług. Również zawiadamianie o przestrzeganiu praw konsumenta i konkurencji ulegają zmianie. Niesie to za sobą zmiany w regulaminach, a także na stronach internetowych. Platformy e-commerce zobowiązane są do publikacji informacji o zasadach umieszczania opinii. Obowiązkowa jest adnotacja na temat tego czy opinia jest sponsorowana. Kolejną zmianą w e-commerce jest obrazowanie ceny. Wymagana jest informacja czy dana cena jest ceną spersonalizowaną.

Krótszy czas na rozpatrzenie reklamacji
Nowością w przepisach jest również czas na rozpatrzenie reklamacji. Dotychczas sprzedający mieli 30 dni na rozpatrznie i odpowiedź reklamacji. Od teraz czas ten ulega znacznemu skróceniu, a nowy termin wynosi 14 dni. Ciekawostką jest zapis, który mówi, że w przypadku braku odpowiedzi na reklamację jest ona automatycznie uwzględniona.
Krótszy czas na rozpatrzenie reklamacji to nie wszystko jeżeli chodzi o nowości w e-commerce w 2023 roku. Zmianie ulega również instytucja rękojmi. Od 2023 roku sprzedający bierze odpowiedzialny za wady, które zostały zobrazowane w ciągu dwóch lat. Pokazanie wady w ciągu dwóch lat od daty dostarczenia jest jednoznaczne z występowaniem wady w momencie otrzymania produktu. Tego typu rękojmia dotyczy również usług i treści cyfrowych, przy czym zamiast dwóch lat, występuje tutaj czas jednego roku.

Trendy w e-commerce w 2023 roku
Prognozy dotyczące wartości rynku e-commerce w 2022 roku zakładały jego wartość na poziomie 92 mld złotych. Jakie zatem trendy mogą obowiązywać w 2023 roku? Na pierwszy rzut oka rzuca się rozwinięcie omnichannel’u jako trendu w e-commerce w 2023. Z uwagi na lżejsze obostrzenia pandemiczne, coraz więcej konsumentów pragnie wrócić do stacjonarnych sklepów. E-commerce w dalszym ciągu posiada większościową część w sprzedaży detalicznej. Jak podają badania, 75% kupujących korzysta z przynajmniej dwóch kanałów zakupowych. Stwarza to pole na utworzenie płynnego modelu omnichannel’u. Sklepy, które posiadają fizyczne sklepy, ale działają internetowo zyskają jeszcze więc, gdy zatrą granicę miedzy realnością, a cyfryzacją. Żeby to uczynić niezbędne jest zagwarantowanie bardzo elastycznych opcji realizacji i zwrotów. Istotnym elementem może okazać się system pokazujący realny stan magazynowy w internecie i w sklepie.
Kolejnym trendem, który może wystąpić w e-commerce jest social commerce. Coraz więcej firm decyduje się na tego typu działania, z uwagi na ogromną popularność mediów społecznościowych. Najnowsze badania pokazują, że 48% respondentów byłoby skłonne na zakup produktów bezpośrednio z TikToka. Trend ten najbardziej jest widoczny w tzw. pokoleniu schyłkowym, zwanym również „pokoleniem Z”. Przedstawiciele tego pokolenia wykorzystują TikToka do szukania opinii na temat danego produktu, właśnie na TikToku. Dane statystyczne podają, że sprzedaż za pośrednictwem social mediów na amerykańskim rynku szacuje się na 992 miliardy dolarów.

Kolejne trendy w e-commerce w 2023 roku
Przewidywania na rok 2023 zakładają zwiększenie wykorzystania Chatbotów. Są one bardzo przydatnym narzędziem w procesie komunikowania się z klientami. Zastosowanie Chatbotu w e-commerce znacząco automatyzuje i przyspiesza obsługę. Funkcjonalność Chatbotów jest naprawdę pokaźna – odpowiadają na pytania, proponują produkty, bądź powiadamiają o nowych zniżkach na produkty. Chatboty również mogą okazać się pomocne w przypadku zjawiska nazywanym jako „porzucone koszyki”. Udzielają wsparcia w całym procesie zakupowym, aż do momentu zrealizowania płatności. Kolejną zaletą jest to, że Chatbox może w jednym momencie prowadzić rozmowy z wieloma użytkownikami.
Kolejnym trendem w e-commerce w 2023 roku będą odroczone płatności. Zyskują one na popularności już od roku, ze względu na wygodę, a także na skomplikowaną sytuację gospodarczą. Jak podaje raport portalu Cashless.pl „Płatności odroczone w Polsce w 2021 roku”, badania Krajowego Rejestru Długów, wraz z firmą Easy Check, przyniosły wiedzę, że prawie 47% Polaków słyszało o płatnościach odroczonych. Ten sam raport mówi, że osoby w przedziale wiekowym 35 – 44 lata są najbardziej zainteresowani tego typu usługą. Blue Media w 2021 roku przeprowadziła badania konsumentów w dobie pandemii. Wyniki pokazały, że wówczas już 5% obywateli korzystało z odroczonych płatności. Można zatem stwierdzić, że odroczone płatności mogą stać się lekarstwem na trudne czasy ekonomiczne – społeczne. Rok 2023 w e-commerce zapowiada się niezwykle ciekawie. Wszystkie przewidywania zostaną a skonfrontowane już w ciągu najbliższych miesięcy.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat B2B w e-commerce? Zapraszamy do zapoznania się z kolejnym tekstem na blogu Świata Przesyłek.